wrapper

Мақолаҳо

ВАҲДАТИ МИЛЛӢ – АСОСИ ҲАМДИГАРФАҲМӢ ВА РУШД

Назаршоева Чилла, мудири шуъбаи забонҳои
помирии Институти илмҳои гуманитарии ба
номи академик Б. Искандарови АМИТ,
номзади илмҳои филология
 
ВАҲДАТИ МИЛЛӢ – АСОСИ ҲАМДИГАРФАҲМӢ ВА РУШД
 
     Ваҳдати миллӣ санги асос, таҳкурсӣ ё зербинои давлат аст, ки дар он некӯаҳволӣ ва шукуфоии ҳар як давлат ё кишвар сохта мешавад. Ин на фақат як мафҳуми абстракт аст, балки як нерӯи зинда аст, ки мардумро дар як сарзамин ба ҳам меорад, онҳоро дар гирди арзишҳо, ҳадафҳо ва орзуҳои муштарак муттаҳид мекунад. Ваҳдати миллӣ бо бартараф кардани тафовутҳо дар забон, фрҳанг, эътиқоду мавқеияти иҷтимоӣ аҳолиро ба ҳам мепайвандад ва ба рушди ҳамдигарфаҳмӣ ва ҳамкориҳо мусоидат мекунад. Агар аз ин мафҳумҳо бештар бароем, Ваҳдати миллӣ купрукест, ки гузашта, ҳозира ва ояндаро мепайвандад ва эстафетаи анъанаҳо, таҷрибаҳо ва орзуву ормонҳоро ба наслҳои нав мерасонад.
     Маҳз дар шароити Тоҷикистон, ки давлате хеле ҷавон аст ва соҳибистиқлолии худро пас аз даҳсолаҳои ҳукмронии давлати Шӯравӣ ба даст овардааст, аҳаммияти ваҳдати миллӣ хосатан муҳим ба назар мерасад. Дар солҳои душвори ташаккулёбӣ, вақте ки кишвар бо озмоишҳои ҷанги шаҳрвандӣ ва нооромиҳою мушкилоти иқтисодӣ рӯ ба рӯ мешуд, танҳо хоҳишу ормони ваҳдат ба риштаи наҷотбахш табдил ёфт ва бо талошҳои беҳамтои Роҳбари давлат халқи тоҷик тавонист бар зидди ин монеаҳо устувор истад ва минбаъд роҳи эҳёи миллӣ ва муттаҳидиро ҷустуҷӯ намояд, ки дар натиҷа тавонист ба ваҳдати устувор ноил гардад. Аз он замон, мардуми кишвар бо эҳсоси масъулияти зиёд ва ниятҳои нек кӯшиш намуд, ки ба бунёди ҷомеаи ободу ҳуқуқбунёд, субот ва рушди устувор дар роҳи ташаккулёбӣ идома диҳад, то наслҳои оянда дар фазои осоишта ва шукуфо зиндагӣ намоянд.
Чанд нуқтаи муҳимми нишондиҳандаи он ки ваҳдати миллӣ барои Тоҷикистони ҷавон махсус ва муҳим мебошад, бояд барраси карда шаванд:
     Аввалан, ваҳдати миллӣ кафили бечунучарои яонагии мавҷудияти давлат мебошад. Дар шароити ҷаҳонишавӣ, ки таҳдидҳо ба амният, ноустувории геополитикӣ ва афзоиши терроризму экстремизм хоси он аст, муҳим аст, ки ҳар як шаҳрванди Тоҷикистон, аз хурд то бузург худро як ҷузъи ҷудонашавандаи ин миллат эҳсос кунад. Танҳо дар ин ҳолат давлат метавонад ба ҳама гуна кӯшишҳои нооромкунӣ, ҳимояи марзҳо ва мустақилияти худ муқовимат кунад. Вақте ҳамаи табақаҳои ҷомеа, аз сокинони деҳот то шаҳрҳо бо ҳисси умумии ватандӯстӣ ва садоқат ба Ватан муттаҳид мешаванд, ин ба таҳкими суботи сиёсӣ, ҳамоҳангии иҷтимоӣ ва амнияти миллӣ мусоидат мекунад.
     Дувум, ягонагии халқ дар ноил шудан ба рушди устувори иқтисодӣ нақши ҳалкунанда дорад. Бе ваҳдати дохилӣ бунёди асосҳои устувори иқтисод номумкин аст. Ҷомеае, ки муттаҳид асту ҳадафҳои умумиро дарк мекунад, қодир аст барои татбиқи лоиҳаҳои бузурги иқтисодӣ, ҷалби сармоягузорӣ ва фароҳам овардани фазои мусоиди сармоягузорӣ қувваро тавлид кунад. Ин ба рушди инфрасохтор, аз қабили сохтани роҳҳо, пулҳо, нерӯгоҳҳо, беҳтар кардани системаи маориф ва тандурустӣ мусоидат мекунад, ки дар мисоли кишварамон ҳувайдост. Ҳамзамон, ҳамаи ин боиси таъсиси ҷойҳои нав, баландшавии сатҳи зиндагӣ, кам шудани камбизоатӣ ва беҳбуди некӯаҳволии ҳар як шаҳрванд мегардад.
      Сеюм, ваҳдати миллӣ омили асосии ҳифз ва афзун намудани мероси бойи фарҳангии Тоҷикистон мебошад. Руҳияи миллат бар асоси суннатҳо, арзишҳо ва фарҳанги ҳазорсола, бар асоси забон, ки ба унвони бахше аз ҳувияти мардум аст, такя дорад. Маҳз забони тоҷикӣ буд, ки арзишҳои маънавӣ ва маданияти беназири мо дар тӯли қарнҳо аз мардум ҳимоят мекарданд ва имкон намедоданд, ки аз саҳифаи таърих нопадид гардем. Ва имрӯз ин мерос асоси маънавияти моро ҳамчун якпорчагии беназир нигоҳ медорад. Бинобар ин эҳё ва рушди маънавият, фарҳанг, суннатҳо ва ҳифз намудани забон яке аз муҳимтарин вазоифи давлат аст. Имрӯз бо ифтихор гуфта метавонем, ки Тоҷикистони имрӯза кишварест, ки Ваҳдати миллӣ на танҳо ҳамчун шиор, балки ҳамчун воқеияти зинда дар тамоми паҳлӯҳои ҳаёт рушд ёфта истодааст.
- дар сиёсат суботи сиёсӣ таъмин гардида низоми давлатдорӣ таҳким ёфтааст.
- дар иқтисодиёт рушди босуръат мушоҳида гардида, иншоотҳои муҳими зиёди инфрасохторӣ бунёд гардиданд ва мегарданд, соҳаи саноат ва кишоварзӣ низ батадриҷ ва марҳила ба марҳила рушду инкишоф меёбад.
- дар муносибатҳои байналмилалӣ Тоҷикистон худро ҳамчун шарики боэътимод ва ҷонибдори сулҳ ва ҳамсоядории нек муаррифӣ кардааст, ки ин ба рушди ҳамкории мутақобилан судманд, таҳкими оромӣ ва суботи минтақавӣ, инчунин ба ҳимояи манфиатҳои миллӣ ва рушди устувор равона карда шудааст. Тоҷикистон ҷиҳати таҳкими муносибатҳои дӯстона бо кишварҳои ҳамсоя ва ҷомеаи ҷаҳонӣ, аз ҷумла дар соҳаҳои иқтисодӣ, сиёсӣ ва фарҳангӣ дар арсаи байналмилалӣ ҳамчун кишвари эътимодбахш эътироф гардидаст.
     Умуман, ваҳдати миллӣ ба пояи воқеии ҳамаи ин дастовардҳо табдил ёфтааст. Маҳз сарҷамъии миллат имкон дод, ки кишвар аз буҳрон берун ояд ва саҳифаи нав - саҳифаи рушд, пешрафт ва умедро оғоз намояд.
Муфассал ...

ФАРҲАНГИ СУЛҲУ ВАҲДАТРО ГИРОМӢ ДОРЕМ

Назрӣ Офаридаев - доктори илмҳои филологӣ,
сарходими илмии шуъбаи забонҳои помирии
Институти илмҳои гуманитарии ба номи Б.
Искандарови АМИТ
 
ФАРҲАНГИ СУЛҲУ ВАҲДАТРО ГИРОМӢ ДОРЕМ
 
      Имсол ба имзои санади санавиштсоз - Созишномаи истиқрори сулҳ ва ризоияти миллӣ дар Тоҷикистон 28-сол пур мешавад. Бидуни шак ин рӯйдод дар таърихи навини халқи точик аз ҷумлаи рӯйдодҳои муҳимми таърихӣ маҳсуб меёбад. Зеро маҳз истиқрори сулҳ ва ваҳдати миллӣ имконият дод тамомияти арзӣ ва истиқлолияти давлати ҷавони Тоҷикистон ҳифз гардад. Барои таҳким ва устувории пояҳои давлатдории миллӣ заминаҳои мусоид фароҳам оварда шавад ва мамлакат бо рохи рушди муътадили иқтисодию иҷтимоӣ равона гардад. Бисту ҳашт соли фазои ваҳдат ва якпорчагӣ ҳарчанд барои таърих муҳлати зиёде набошад ҳам, мардуми Тоҷикистон дар ин муддати кутоҳ таҳти роҳбарии хирадмандонаи Асосгузори сулху ваҳдати миллӣ – Пешвои миллат, Президенти Ҷумхурии Тоҷикистон,муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон бемуболиға ба дастовардхои бузурги таърихӣ ноил гардид.
      Расидан ба қуллаи умеди сулҳу ваҳдат осон набуд. Тоҷикистон ба вартаи хатарноке афтида буд,ки баромадан аз он кори осон набуд.Хатари нопадид гардидан аз харитаи сиёсии ҷаҳон ба давлати ҷавони тоҷикон тахдид карда буд, зеро таҷрибаи бархӯрди манфиатҳои абарқудратҳои ҷаҳонӣ солҳои 90-уми аср гузашта дар Тоҷикистон ҳам дида мешуд.
      Баъд аз барҳам хӯрдани давлати абарқудрати Иттиҳоди Шӯравӣ, ки низоми дуқутбиро таъмин менамуд, ҷумҳуриҳои собиқ ,аз ҷумла Тоҷикистон низ ба ҳоли худ гузошта шуданд. Тоҷикистон ба мисли дигарон мехост ҳамчун давлати мустақил ҳастии худро барқарор кунад. Аммо акси ҳол дар Тоҷикистон зери таъсири таҳаввулоте, ки дар Иттиҳоди Шӯравӣ ба вуқуъ омад, нерӯҳои гуногуни сиёсӣ пайдо шуданд. Ва ин нерӯҳои сиёсӣ барои ба даст овардани курсии мансаб саъю кӯшиш мекарданд. Ҳар кадоме аз инҳо дар талоши он буданд, ки зимни мустақил шудани Тоҷикистон раҳбарии онро ба дасти худ гиранд. Мутаасифона онҳо на барои ҳастии давлати ҷавони тоҷик дар харитаи ҷаҳон ҷаҳд мекарданд, балки бо ҳадафҳои гуногун, самтҳои мухталиф танҳо манофеи хешро амалӣ менамуданд. Бисёрии ин гурӯҳҳо албатта бо нерӯҳои манфиатхоҳи хориҷӣ равобит доштанд ва дар таъсир ва нуфузи нерӯҳои хориҷӣ тақдири дигаронро зери хатар гузоштанд. Нерӯҳои навзуҳур дар Тоҷикистон аз ҷониби давлатҳои дигар ҳидоят мешуданд ва ҳар кадоме аз ин кишварҳои хориҷӣ кӯшиш мекард, ки нуфузи худро дар ин мамлакати тоза ба истиклолрасида густариш диҳанд.
      Бархӯрди қувваҳои дохили Тоҷикистон барои ҳокимият ба муноқишаи мусаллаҳона оварда расонд. Сабаб он буд,ки мо бо кишвари ҳамсояи Афғонистон ҳамсарҳад ҳастем ва дар давлати ба мо ҳамсоя солҳои зиёд ноамнӣ ҳукмрон аст. Силоҳи зиёд дар ин кишвар мавҷуд буд ва он ба ҷумҳурии мо низ интиқол дода мешуд.
 
Муҳофизати сарҳад, ки зиёда аз 1000 километрро ташкил медод, заиф шуд. Нерӯҳои гуногун дар дохили мамлакат ба муноқишаҳои мусаллаҳона сар карданд ва ҷумҳурӣ ба гирдоби як ҷанги таҳмилии бародаркушӣ кашида шуд.
     Дар кишвар се қувваи ба ҳам муқобил зуҳур карданд. Як қисмашон қувваҳои демократӣ буданд ва онҳо дар тақлид ба нерӯҳои демократии Россия ва ҷумҳуриҳои дигари собиқ Иттиҳоди Шӯравӣ мехостанд, ки ҷомеаи демократӣ, низоми демократиро дар Тоҷикистон амалӣ намоянд. Дуввум қувваҳои исломӣ маҳсуб мешуданд, ки дар таъсири кишварҳои исломии ҳамсоя барои ба даст овардани ҳокимият ва таъсиси ҷумҳурии исломӣ дар Тоҷикистон мубориза мебурданд. Ин гуруҳро асосан руҳониён, қувваҳои муайяни диние, ки дар кишвари мо буданд, ҳимоят менамуданд, роҳбарӣ мекарданд ва бо шиорҳои динӣ ба майдони мубориза дохил мешуданд.
      Сеюм қувваҳои комуннистӣ, қувваҳое, ки ҳизби собиқ комунистиро пайравӣ мекарданд,аз суқути давлати Шӯравӣ норозӣ буданд, низ ба ин мубориза ҳамроҳ шуданд. Дар натиҷа Ҷумҳурии Тоҷикистон ба минтақаҳои муқовимат табдил ёфт. Агар як қисми минтақаҳо аз қувваҳои муайян ҳимоят мекарданд, қисми дигарашон ақидаҳои дигаронро ҷонибдорӣ менамуданд. Ва мардум ба сангарҳо ҷудо шуд, ки боиси ҷанги бародаркушӣ гардид. Дар натиҷа ҳазорҳо нафар аз Тоҷикистон фирорӣ шуданд. Қисми аҳолии водии Вахш ба тарафи Афғонистон гузаштанд. Гурезаҳои дохилӣ аз шаҳри Душанбе ва водии Вахш ба вилоятҳои Суғду Бадахшон гуреза шуданд. Ҳамин тариқ, гурезаҳо пайдо шуданд. Вазъи иқтисодӣ ниҳоят бад буд ва мардум дар як ҳолати парешонию раҳгумӣ қарор дошт. Дар ҳамин шароит давлатҳо, кишварҳои гуногун кӯшиш мекарданд, ки дар Тоҷикистон нуфузи худро дошта бошанд. Табаддулоти қувваҳои даргир хавферо ба вуҷуд овард, ки давлати Тоҷикистон аз байн равад. Тоҷикистон ҳамчун ҷумҳурии мустақил аз харитаи сиёсии ҷаҳон зудуда шавад.
     Дар он рӯзҳои муқовимати мусаллаҳона боварии мардум нисбат ба ҳамдигар коҳиш ёфта буд. Вале хушбахтона халқи тоҷик бо идроку ахлоқу афкори созандаи азалии худ имконият пайдо кард, ки хатои худро дарк кунад ва дар атрофи сарвари ҷавони тозаинтихоб муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон сарҷамъ гардад ва Тоҷикистони ҷавонро аз вартаи нобудшавӣ наҷот диҳад.
      Тавре, маълум аст, Иҷлосияи 16-уми Шӯрои Олии Тоҷикистон охири соли 1992 дар шаҳри бостонии Хуҷанд доир гардид. Дар ин иҷлосия бо роҳбарии муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон ҳокимияти нав сари қудрат омад ва ҳукумати ҷадид вазифаи асосии худро дар ҳамон иҷлосия муайян ва мушаххас намуд, ки сулҳу субот дар Тоҷикистон бояд ба кадом арзиши ҷоние набошад, барқарор гардад. Эмомалӣ Раҳмон дар ҳамин иҷлосия дар нахустин муроҷиати худ ба халқи Тоҷикистон гуфта буд, ки: «Ман барои шумо сулҳ меорам. Агар даркор шавад ҷонамро низ фидо мекунам». Яке аз вазифаҳои ҳукумати нав ин баргардонидани гурезаҳо ба маҳалҳои зисти аслиашон буд. «То даме, ки охирин гуреза ба Тоҷикистон барнагардад, ман худро ором ҳис намекунам»-гуфта буд, -Роҳбари давлат дар суханрониашон. Барои боз гардондани гурезагон ҳукумати навтаъсис барномаи радиоиеро бо номи «Хоки Ватан» ташкил намуд, ки тавассути он шаҳрвандони гурезаро, ки дар хоки давлатҳои бегона мезистанд, барои баргаштан ба макони аслиашон даъват мекард. Дар ин лаҳзаи бисёр ҳассос Сарвари давлат тавассути ин барнома ба гурезаҳо муроҷиат карда буд ва нуктаи хеле ҷолиберо ҳам гуфта буданд:
     «Шумо ҳамватанони азиз, боз гардед. Хонаву ҷойи шумо агар ба шумо насиб накунад, ба каси дигар насиб намекунад. Ман ба шумо кӯҳи тилло ваъда намедиҳам, вале як бурда ноне, ки дорем, ба ҳам мебинем». Баъди ин суханони таърихӣ мардуми муҳоҷиргаштаи тоҷик гуруҳ-гуруҳ шуда, ба Ватани аҷдодии хеш бозгашт. Дар баробари ин вазифаи дигари ҳукумати нав аз нахутин рӯзи ба сари қудрат омаданаш ин барқарор намудани сулҳ дар Тоҷикистон ҳисоб мешуд. Бинобар ин лозим омад, ки фалсафаи сулҳ, ягонагии Тоҷикистонро дар хориҷ ва дохили Тоҷикистон таблиғ намоянд. Фалсафаи сулҳи Сарвари давлат аз он иборат буд, ки мухолифин ва ҳам ҷонибдорони ҳукумат шаҳрвандони ин мамлакатанд. Ҳар кадоми мо, ба мухолифин муроҷиат кард, бояд ба дарки он расем, ки барои мо муҳим он аст, ки Тоҷикистонро ҳамчун давлат наҷот диҳем. Миллатро ҳамчун миллат эмин дорем. Тамоми манфиатҳои сиёсӣ, гурӯҳӣ, маҳалливу минтақавиро як тараф гузошта, баҳри пойдории Тоҷикистон гуфтушунид намоем, барои барқарор гардидани сулҳу субот дар Тоҷикистон бояд ба як созиш биёем. Ва ин масъала вазифаи асосӣ буд, ки Сарвари давлат бо тамоми саъю талош ва сарсупурдагӣ барои татбиқ намудани он кӯшиши зиёдеро ба харҷ дод. Ҳайатҳои ҳукуматӣ дар як қатор мамолики хориҷӣ бо сарварони мухолифин мулоқот намуданд. Худи Сарвари давлат ба минтақаҳои доғи ҷумҳурӣ ва ҳатто ба Афғонистон, ки сангари бисёре аз мухолифини Тоҷикистон буд, рафта фалсафаи сулҳ ва созишро ба нерӯҳои мухолиф фаҳмонд ва онҳоро водор намуд, ки ба тарафи сулҳ қадам гузоранд, то давлат аз фаношавӣ раҳо ёбад.
      Дар баробари ин дар назди ҳукумати нав вазифаи дигар-таҳкими асосҳои давлатдории Тоҷикистон истода буд, ки Тоҷикистонро ҳамчун давлати мустақил ба ҷаҳониён муаррифӣ созанд. Рамзҳои давлатӣ, Нишон, Парчам ва Суруди миллӣ қабул шуданд. Зарурати таъсиси Артиши миллӣ ба миён омад. Нерӯҳои ҳифзи қонуну амният таъсис дода шуданд. Ва қабл аз ҳама ҳуҷҷати сарнавиштсози миллат Конститусия- қонуни асосии ҷумҳурӣ дар шароити нав қабул шуд ва он Тоҷикистонро ҳамчун як давлати дунявӣ, ягона ва қонунбунёд ба ҷаҳониён муаррифӣ намуд. Ва ин имконият дод, ки ҷомеаи ҷаҳонӣ ба ҳокимияти нави Тоҷикистон бо як назари нек нигарад ва афкори солимро дар бораи ин давлат талқин кунад ва аз ҳукумати нави Тоҷикистон дастгирӣ намуда, ба он кӯмак намояд. Мулоқотҳои Сарвари Тоҷикистон дар мамлакатҳои гуногун бо миёнҷигарии СММ ва дигар кишварҳое, ки барои сулҳи тоҷикон манфиатдор буданд, доир гардид. Аз ҷумла Ҷумҳурии Исломии Эрон, Федератсияи Россия дар ҳамин мулоқотҳо кӯшиш мекарданд, ки қувваҳои гуногуни сиёсӣ дар Тоҷикистон ба сулҳ шарфёб гарданд. Ва ҷанги таҳмили хотима ёбад. Ҳамин тавр дар Тоҷикистон заминаҳо барои таҳкими Ваҳдати миллӣ ба вуҷуд омаданд.
Дар истиқрори Ваҳдати миллӣ дар Тоҷикистон се омили муҳимтаринро метавон хотиррасон кард:
     Якум, омили айнӣ ки ба иродаи халқи тоҷик ва табиати сулҳофарини ӯ иртиботи мустақим дошта, сиёсати оштии миллиро пайгирона ҷонибдорӣ мекард. Яъне халқи тоҷик аз ин ҷанг хаста шуд ва мардуми Тоҷикистон мехост, ки ҳар чи тезтар дар кишвар сулҳ барқарор гардад.
      Дуюм, омили байналмилалӣ, ки ба сиёсати сулҳҷӯёнаи кишварҳо ва созмонҳои байналхалқие вобастагӣ дошт, ки дар барқарор намудани сулҳ дар сарзамини тоҷикон манфиатдор буданд ва ҳар кадоме аз ин кишварҳо ба истиқрор ва бе бозгашт намудани сулҳ саҳми арзанда гузоштанд.
      Сеюм, омили шахсият, ки мақоми шахсияти Асосгузори сулҳ ва Ваҳдати миллӣ, Пешвои миллат, Президенти мамлакат, муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон дар раванди барқарорсозии сулҳ ва мусолиҳаи миллӣ ба ду омили дар боло номбаршуда баробар аст ва дар баъзе мавридҳо нақши ҳалкунандаро низ бозида буд. Пеш аз ҳама шахсияти Сарвари ҷавони миллат, ки ҳам ҳокимтятрро сарварӣ намуд ва ҳам барои мардуми Тоҷикистон ҳамчун як тимсоли ваҳдату якпорчагии ваҳдату ҳифзи дастовардҳои истиқлолият гардид.
       Бояд тазаккур дод, ки дар он рӯзҳои муқовимати мусаллаҳона, ки боварии мардум нисбат ба ҳамдигар коста шуда буд, шахсияте лозим буд, ки ҷони худро дар хатар гузошта, чун сарвари кишвар ҳамаро бо як чашм дида, ҳарфи созиш, ифоқа, уҳуват, бародарӣ ва сабру таҳаммулро шиори худ қарор дода, умеду бовариро ба ояндаи нек дар зеҳну тафаккури ҳар як сокини Тоҷикистони ҷангзада ба вуҷуд орад. Бешубҳа, бо боварии том ҳар як шаҳрванди Тоҷикистон ин гуна шахсиятро дар симои Сарвари давлат, муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон пайдо намуд.
       Дар натиҷа 27- июни соли 1997 Созишномаи истиқрори сулҳ ва ризоияти миллӣ дар Тоҷикистон ба имзо расид ва имсол ба имзои он 28 сол пур шуд. Ин имконият дод, ки дар Тоҷикистон ваҳдати сиёсӣ ба вуҷуд биёяд. Тамоми нерӯҳои сиёсӣ барои якпорчагӣ, сулҳу субот ва рушди Тоҷикистон ақидаи ягона пайдо карданд. Минтақаҳои Тоҷикистон ваҳдати миллиро пайгирона дастгирӣ карданд.
       Ваҳдати динӣ ба вуҷуд омад. Намояндагони динҳои мухталиф, ки пайровонашон дар Тоҷикистон зиндагӣ мекарданд, барои ваҳдат тамоми ҷаҳду талошро равона мекарданд. Ҳамин тариқ, дар Тоҷикистон як ваҳдати сатосарии миллӣ ба вуҷуд омад. Ва имкон пайдо гардид, ки барои тарақиёти иқтисодию иҷтимоии Тоҷикистон шароит ва заминаи нав фароҳам оварда шавад. Барои дар амал татбиқ намудани се ҳадафи стратегӣ аз бунбасти комунникатсионӣ баромадани Тоҷикистон, ба даст овардани истиқлолияти энергетикӣ, таъмини амнияти озуқавор, корҳои назаррасе иҷро шуданд ва сатҳи зиндагии мардум рӯз то рӯз беҳтар мегардад.
        Албатта имрӯз ҷаҳон ноором аст. Нооромӣ дар олами ислом. Тавре мо медонем дар давлати ҳамсоя, Ҷумҳурии Исломии Афғонистон чандин даҳсола боз ҳеҷ не, ки оромӣ шавад. Ташкилоти террористии ба номи «Давлати исломӣ» пайдо шуд, ки имруз ҷаҳонро ба ваҳшат овардааст. Ва қабл аз ҳама он чиз нигаронкунада аст, ки ҷавонони тоҷик низ дар сафи «Давлатӣ исломӣ», фирефтаи ақидаҳои исломгароён шуда, дар сангарҳои ин кишвархо дар набард ҳастанд. Аз рӯи оморҳои мухталиф маълум аст, зиёда аз ҳазор нафар аз Тҷикистон дар ин ҷангҳои хунин дар сафи ҳаракатҳои ифротӣ, экстрмистӣ ширкат варзида, бархеашон ҷони худро аз даст додаанд. Имрӯз қувваҳои муайяни динӣ ва гурӯҳҳои алоҳида кӯшиш мекунад, ки тафриқаи динӣ ва иҷтимоиро ба вуҷуд биёранд. Тафриқаи иҷтимоиро метавонанд қувваҳои манфиатхоҳ дар байни ҳукумат ва халқ ба вуҷуд биёранд. Махсусан, аз нерӯи ҷавонон истифода мебаранд. Ба ин гуна амалҳо қувваҳои муайяни молиявию сиёсӣ манфиатдор мебошанд, ки аз бесуботӣ ва нооромии мамлакати мо манфиат мебаранд.
       Агар ҳушёрии сиёсиро аз даст надиҳем, ҷавоноро бо роҳи солими сиёсӣ равона накунем, қувваҳои манфиатҷӯи хориҷӣ метавонанд аз неруи онҳо истифода баранд. Ҳар кадоми мо бояд ҳушёриро аз даст надиҳем, ҳамеша дар сангари муборизаи мафкуравӣ қарор дошта бошем, то ки ҷавонони мо фирефтаи мафкураи тахрибкорию ифротӣ нагарданд. Аҳзобу ҳарактаҳое, ки ҷомеаи моро ба гирдоби бархурди набардҳои ҷаҳонӣ мекашанд, ба хориҷ нигаронанд ва онҳо бо дастури ин нерӯҳҳо кор мекунанд. Фаъолияти собиқ ҳизби мамнӯъшуда ҲНИТ далели ин гуфтахост.
       Дунявият низоми демкратиест, ки озодии дину мазоҳиби гуногунро таъмин мекунад. Яъне дар давлати дунявӣ тамоми дину мазоҳиб озоданд, расму русуми худро озодона дар асоси қонун иҷро карда метавонанд. Озодии ибодат, пайравӣ аз арзишҳои динӣ мувофиқи қонун таъмин мегардад. Ҷудоии давлат аз дин таъмин мегардад. Дин дар низоми дунявият аз давлат ҷудо аст. Дин ба корҳои давлат дахолат намекунад. Иттиҳодияҳои динӣ озодона фаъолият мекунанд.
      Тарафи дигари масъала он аст, ки минтиқаи Тоҷикистон бахусус Бадахшон аз ҷиҳати геостратегӣ ва геополетикӣ як минтақаи хеле ҳассос аст. Ва давлатҳои абарқударат метавонанд бо ҳадафҳои муайян аз нерӯҳҳои тахрибкори дохилӣ истифода баранд.
       Таҷрибаи сулҳи тоҷикон хеле бузург аст. Халқи Афғонистон аз набудани лидери умумимиллӣ шикоят доранд, ки чунин пешво надоранд, то кишварашонро аз буҳрони ҷанг раҳонад ва сулҳро пойдор гардонад. Аз тарафи дигар дахолати кишварҳои хориҷ ба худи умури дохили Афғонистон боиси он гардидааст, ки ҷангу муноқишаҳои мусалаҳона дар ин мамлакат идома пайдо кунанд.
       Сиёсатмадорони сатҳи ҷаҳонӣ ба сулҳи тоҷикон баҳои баланд доданд ва саҳми Асосгузори сулҳу ваҳдат -Пешвои миллат,Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон, муҳтарам Эмомалӣ Раҳмонро дар ин раванд ситоиш мекунанд.. Ин як руйдоди сиёсӣ ва ҳақиқати бебаҳс аст. Фарҳангу дониш ва маданияти сиёсии халқи тоҷик низ рушд кард ва ин боиси он гардиад, ки дар кишвар ба қадри сулҳу ваҳдат мерасанд, зеро ваҳдату якпорчагӣ омили муҳимми рушди босуботи кишварамон мебошад.
Муфассал ...

ИФТИХОРИ ТОҶИКИСТОН РУДИ ВАХШ

Хосият Худоёрбекзода - унвонҷуйи шуъбаи фолклор ва
адабиёти Институти илмҳои гуманитарии ба
номи Баҳодур Искандарови АМИТ
 
ИФТИХОРИ ТОҶИКИСТОН РУДИ ВАХШ
(дар ҳошияи конфронси байналмилалии сатҳи баланд оиб ба ҳифзи пиряхҳо)
 
     “Пиряхҳои Тоҷикистон на танҳо манбаи бузурги оби дарёҳои Осиёи Марказӣ ба шумор мераванд, балки дар нигоҳдории устувории иқлими минтақа нақши калидиро иҷро намуда, барои ҳифзи иҷлими глобалӣ низ аҳамияти муҳим доранд...Умед дорам,ки ҷомеаи ҷаҳонӣ дар татбиқи саривақтии ҳадафу уҳдадориҳои марбут ба обу иқлим бахусус ҳифзи пиряхҳо ва истифодаи босамару оқилонаи об беш аз пеш талош хоҳад кард.”- аз суханронии Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон, муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон дар конфронси байналмилалии сатҳи баланд оид ба ҳифзи пиряхҳо. (30.05.2025)
     Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон, муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон дар конфронси байналмилалии сатҳи баланд оид ба ҳифзи пиряхҳо ин неъмати Тоҷикистонро дар баробари манбаи бузурги обии минтақа будан, ҳамзамон нигоҳдорандаи устувории иқлим маънидод намуданд. Пирях ва обҳои аз он ҷорришаванда сарвати бебаҳои табиати Тоҷикистон мебошанд ва таъкиди Приезиденти Ҷумҳурии Тоҷикистон муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон низ ба аҳли ҷаҳон бар он аст, ки ин сарвати табииӣ тоҷикон, ки талаботи тамоми мардумони минтақаро қонеъ менамояд бояд дар дастҷамъи ҳифз шуда, обҳо оқилона ҳифз карда шаванд.
     Нисбат ба ин сарватҳои бузурги миллат-пирях ва об дар Тоҷикистон эҳтироми хосаи хурду бузург ҳувайдост. Ин арҷгузорӣ нахуст аз фарҳанги пурғановати гузаштагони миллати тоҷик сарманша мегирад ва баъдан ташаббусҳои ҷаҳонии Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон, муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон нисбат ба обу пирях низ таъсиргузори ин фаҳмишу аррзишҳо мебошнд. Андар бузургии ин ду неъмат дар эҷодиёти шифоҳии мардум ва маълумотҳои хаттиву адабиётҳо панду андарзу шеъру тарона, гуфторҳову васфномаҳои бешумор арзи ҳастӣ доранд . Яке аз чунин вассофони ободии диёр ва тараннумгари обҳои сарзамин шоири халқии Ҷумҳурии Тоҷикистон Мирсаид Миршакар мебошад,ки зода ва тарбиятёфтаи куҳистони Ватан буда, аз обҳои мусаффои сарзамин илҳомгирифта мебошад. Дар ашъори ӯ васфи дарёҳову чашмасорон ва рудҳои Тоҷикистон мавқеи хоса доранд. Мирсаид Миршакар дар асри гузашта (1912-1993 ) зиндагӣ, кору фаъолият дошт ва чун фарзанди дурандеш, шоири тавоно, инсони заҳматписанд муҳимияти ин неъмати беназири табиат-обро дарк намуда, нақши онро дар пешбурди ҳаёт ва ояндадорӣ бо маҳорати баланд ба қалам додааст. Чунин тасвирҳо дар эҷодиёти шоир бешумор астанд, вале мо тараннуми бузургии руди Вахшро дар ашъори шоир мавриди таҳлил қарор медиҳем.
     Мирсаид Миршакар зодаи макони чашмасорони Ватан, фарзанди Боми Ҷаҳон мебошад. Дар миёни куҳҳои гардунрас ба воя расида, аз заҳмату талошҳои одам дар роҳи пайдо намудани ризқу рузии ҳалол басо огоҳ буд. Камзаминии минтақаи куҳӣ, кандани руду ҷуйборҳо баҳри ҳосилнокии заминро шоҳид буд. Қадру манзалати обшорону дарёву рудҳои ватанро хуб медонист. Ин аст, ки шеърҳояш дар худ зебогии диёр ва меҳру самимиятро нисбат ба обу хоки сарзамин таҷассумгар мебошанд. Шоир даҳҳо шеъру достонро ба дарёву рудҳои Ватанаш бахшидааст ва ҷонбахшии ин неъмати беҳамтои табиатро бараъло эҳсос ва дарк намудааст.Яке аз чунин додагиҳои бузурги табиати Ватан дарёи Вахш мебошад, ки дар ашъори шоир мавқеи муҳим дорад. Инчунин ҳузури шоир дар раванди сохтмони иншоот дар дарёи Вахш ба ашъори ӯ таъсири созгор намудааст. Тули солҳои 1932- 1934      Мирсаид Миршакар аз ҷониби Кумитаи марказии ҷавонони Тоҷикистон ба сохтмони Канали бузурги Вахш барои кор фиристонда мешавад . Дар ин ҷо Мирсаид Миршакар ба ҳайси сармуҳаррири рузномаи “Зарбдори сохтмони Вахш” кор карда, мафтуни Вахши нозанин мегардад.
Вахш
Маънии номи туро эй руди Вахш
Ҳар касе аз руи ақлу фаҳми худ
Шарҳ дод.
Он яке “ваҳшӣ” туро номида буд,
Дигаре “пурхашм”,
Сеюм “бадниҳод”...
Бишнав аз ман маъниятро :
-Руди Вахш-
Ганҷбахшу
Хайрбахшу
Нурбахш!
     Дар эҷодиёти шоир мавқеи дарёву рудҳои Ватан басо моҳирона тасвир шудаанд, вале дарёи Панҷ, ки аз қуллаҳои осмонбуси зодгоҳи шоир оғоз меёбад ва дарёи Вахш, ки сарманшаи даҳҳо ободкориҳост, дар ашъори Мирсаид Миршакар ҷойгоҳи махсусро доранд. Бо ҳар як ҷараёну мавҷҳои пуртуғёни дарёи Панҷ, ки пайваста аз санг ба санге ҷаҳида, ҳамеша дар ҷушу хуруш аст, шоир аз хурдӣ ошноӣ дошт, аммо дарёи Вахш, ки ҳастии ин об ҷонбахшандаи пахтазорону боғоти кишвар аст, шоирро зимни фаъолияти эҷодияш мафтуни худ гардонида буд. Ба ҳар ду дарё шеъру достонҳои зиёд бахшидааст. Ҳангоми сармуҳаррири рузномаи “Зарбдори сохтмони Вахш” кор карданаш Мирсаид Миршакар на танҳо ҳамчун эҷодкор,балки ба ҳайси коргари оддӣ низ фаъолият дошта, бо заҳматкашон ҳамсуҳбат гардида, маълумоти бештаре гирифта, худи Вахшро сарчашмаи илҳоми хеш ном бурдааст.
Сарчашмаи илҳоми ман
Вахш, эй сарчашмаи илҳоми ман,
Руди қудратбахшу неъматбахши ман.
Ҳамчу фарзанди ту дар базми сухан
Гул кунад ҳарфам чу гуям :-Вахши ман!
...Шод мегардам, бубинам лаҳзае
Мавҷҳои шуху хушнуди туро.
Ҷуш зан ! Дилдодаю дил бастаям
Мавҷҳои хашмолуди туро ..
Ифтихори Тоҷикистон руди Вахш
Мавҷ зан! Дар мавҷҳоят зиндагист!
     Шоир Вахшро на танҳо сарчашмаи илҳоми худ ва мояи ифтихор ном бурдааст, балки дар шеъри дигар маҳбубияти беинтиҳои худро ба ин дарё изҳор дошта, Вахшро дорои неруи пурқудрат маънидод менамояд.Қудрати дарёро дар сероб намудани даштҳои ташналаб, ҷон бахшидани лолазорону ранг бахшиданиҳои табиат баён месозад. Дар ашъори шоир Вахш –офарандаи неругоҳҳо, тавлидкунандаи барқ аст. Имрузҳо дар даврони соҳибистиқлолии Ватан низ дарёи Вахш ин рисолати табииӣ худро бештар амалӣ намуда истодааст. Шоир ғановати табиати Ватанро дар ҷушу туғёни оби Вахш мебинад. Ин маъни дар шеъри “Нағз мебинам туро” бо ихлоси бепоён тасвир гардидааст.
Нағз мебинам туро
Руди шухи тунду тези куҳсор
Нағз мебинам туро!
Қодир туӣ! бе вуҷудат хира ранги лолазор.
Пеш рав!
Дар интизорат Гэс-ҳо
Даштҳои ташналаб дар интизор.
Аз ту тобистони мо серу ғанист
Аз ту гулпуш ҳаст айёми баҳор ...
Бозистодан барои туст марг
Пеш рав, бо наъра хурда печутоб.
Ҳар чӣ садди шоҳроҳат гар шавад
Маҳву нобудаш намо чун инқилоб.
Нағз мебинам туро...
     Дар шеъри дигар гуиё имрузи ҳастии Вахш тасвир шуда бошад, на Вахши як аср пеш. Хизматҳои ин дарёи дар ҳақиқат таърихӣ барои Ватан муҳим ва беназир аст. Имрузҳо низ хизмати ин дарёи нурбахш ва муҳимияти он натанҳо барои сокинони Тоҷикистон, балки минтақаи Осиёи Марказӣ бағоят калон аст.
Коргар
....То шавад ободтар шаҳру деҳот,
Рузгори мо равад то боз пеш,
Нури дил-афруз меорам ба даст,
Гавҳаросо аз дили дарёи хеш
Давлатам гуфто, ки бандам роҳи Вахш,
Ҳамчу фарзанди падар бастам камар.
Медиҳам гар ваъда меорам ба ҷо
Аз раҳи сидқу сафо чун коргар.
     Фаслҳо мегузаранд. Наслҳо ба воя мерасанд, танҳо Вахш ҳамоно дар зери боду борону офтоб бо беқарории худ ҷараён дорад. Ҳамоно дар хизмати одамон аст ва ин оби Ватан баракат дорад , ҳусни зиндагиро зеботар менамояд.
Муфассал ...

ПЕШВОИ МИЛЛАТ - КАФИЛИ ВАҲДАТ, ИТТИҲОД, ЯКПОРЧАГӢ ВА РУШДИ БОСУБОТИ ТОҶИКИСТОН МЕБОШАНД

Назрӣ Офаридаев - доктори илмҳои филология,
сарходими шуъбаи забонҳои помирии Институти
илмҳои гуманитарии ба номи Б. Искандарови АМИТ
 
ПЕШВОИ МИЛЛАТ - КАФИЛИ ВАҲДАТ, ИТТИҲОД, ЯКПОРЧАГӢ ВА РУШДИ БОСУБОТИ ТОҶИКИСТОН МЕБОШАНД
 
     Асосгузори Сулҳу Ваҳдаҳти миллӣ, Пешвои миллат, Президнети Ҷумҳурии Тоҷикистон Эмомалӣ Раҳмон бемуболиға яке аз шахсиятҳои бузурги таърихи халқи тоҷик маҳсуб меёбад. Муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон аз марзи шахсияти миллӣ берун баромада, аллакай чун шахсияти сатҳи байналмилалӣ шуҳрати ҷаҳонӣ пайдо намудаанд.
     Фаъолияти сиёсатмадори барҷаста Эмомалӣ Раҳмон дар арсаи байналхалқӣ ва дохилӣ баррасии васееро талаб мекунад. Ба арсаи сиёсат омадани эшон дар таърихи навини халқи тоҷик падидаи нодире буд,ки ватанпарасте дар шароити душвор ба майдон омад, дар гирудори ҳаводиси мураккаб обу тоб ёфт ва бошандагони Тоҷикистон соҳиби Пешвои миллат гардиданд. Муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон ба ҳайси симои барҷастаи сиёсӣ аз ҷониби сиёсатмадорони сатҳи ҷаҳонӣ эътироф гардидааст.
     Академик Евгений Примаков дар бораи сарвари кишвари мо навишта буд: « Президенти Тоҷикистон Эмомалӣ Раҳмон солҳои зиёдест, ки роҳбарии ҷумҳуриашро ба зимма дорад ва мамлакатро бо роҳи дуруст бурд. Ҳамчунин вай дар муътадилсозии авзои дохилӣ мусодат намуд».
     Президенти Федератсияи Россия Владимир Путин хизматҳои Эмомали Раҳмонро ҳамчун намуна барои роҳбарони халқҳову мамолики дигар таъкид намуда гуфта буд: « Эмомалӣ Раҳмон яке аз симоҳои барҷаста буда,дар байни сиёсатмадорони ИДМ мавқеи намоёнро ишғол мекунад. Ин беҳуда нест. Тамоми ҷидду чаҳди ў аз он шаҳодат медиҳад, ки дар Тоҷикистон раванди сулҳ тавре пойдор аст,ки назираш дар ҳеҷ мамлакате, ки чунин вазъияти муташанич дошт, дида намешуд. Ҳар он чӣ оиди ин масъала дар Тоҷикистон амалӣ гардидааст, мисоли хубест барои биёр халқҳову мамолики дигар».
     Метавон даҳҳо иқтибоси дигарро аз сиёсатмадорони сатҳи ҷаҳонӣ дар бораи Пешвои муаззами миллат овард, ки шуҳрати ҷаҳонӣ ва фаълияти пурсамари эшонро дар арсаи байналмилалӣ нишон медиҳанд.
     Лозим ба ёдоварист, ки баргузор гардидани иҷлосияи шонздаҳуми Шурои Олии Ҷумҳурии Тоҷикистон дар Хуҷанди бостонӣ ва ба сари кудрат омадани Эмомалӣ Раҳмон руйдоди тақдирсозе буд, ки миллати тоҷикро аз вартаи бўҳронӣ раҳо сохта, тамомияти арзии кишвар, ваҳдати миллӣ ва бунёди давлатдории тоҷиконро дар охири қарни XX таъмин намуд. Истиқрори Сулҳ ва Ваҳдати миллӣ муҳимтарин омиле буд, ки соҳибистиқлолӣ ва ҳувияти кишвари моро ҳамчун давлати миллӣ ва пояяҳои давлатсозии миллиро устувор сохт.
     Тоҷикистон бо чеҳраи хоси фарҳангии худ ба ҳайси давлати миллӣ ба арсаи муносиботи байналхалқӣ ворид гардида, бо роҳи инкишофи ботадриҷи иқтисодию иҷтимоӣ қадам ба қадам ба сўи рушд ва бунёди давлати дунявӣ ва ҳуқуқбунёд гом мебардорад. Барои рушди босуботи иқтисоди миллӣ замина ва шароити мусоид ба вуҷуд омада, баҳри боло бурдани сатҳи зиндагии мардум шароити муайяне фароҳам омад. Ҳадафҳои стратегии рушди иқтисодӣ ва иҷтимоии мамлакат муайян гардида, дар ин замина корҳои бузурге дар самтҳои аз бунбасти коммуникатсионӣ раҳо намудани мамлакат, ба даст овардани истиқлолияти энергетикӣ ва таъмини амнияти озуқаворӣ анҷом дода шудаанд.
     Вақте сухан аз истиқрори Сулҳу субот ва Ваҳдат меравад, қабл аз ҳама мо бояд омилҳоеро муаян намоем, ки дар истиқрори Сулҳу Ваҳдати миллӣ ва раванди созандагю бунёдкорӣ нақши ҳалкунанда бозидаанд. Метавон чанде аз муҳимтарин омилҳоро дар раванди истиқрори сулҳи тоҷикон номбар кард, ҳар кадоме аз онҳо нақши муайянеро дар давраи тақдирсози кишвар ифо намудаанд ва ҳар кадоме аз инҳо барасии ҷудогонаро талаб мекунад. Маъмулан, дар ин замина се омили муҳимтаринро метавон зикр кард.
Якум, омили шахсият, ки мақоми шахсияти Асосгузори Сулҳу Ваҳдат, Пешвои миллат, Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон мўҳтарам Эмомалӣ Раҳмон дар раванди барқарорсозии сулҳ ва мусолиҳаи миллӣ ба ду омили дар зер номбаршуда баробар аст ва дар баъзе мавридҳо нақши ҳалкунандаро низ бозида буд.
Дуюм, омили айнӣ, ки ба иродаи халқи тоҷик ва табиати сулҳофарини ў иртиботи мустақим дошта, сиёсати оштии миллиро пайгирона ҷонибдорӣ намуд;
Сеюм, омили байналмилалӣ, ки ба сиёсати сулҳҷўёнаи кишварҳое вобастагӣ дошт, ки дар барқарор намудани сулҳ дар сарзамини тоҷикон манфиатдор буданд ва ҳар кадоме аз ин кишварҳо дар истиқрор ва бе бозгашт намудани сулҳ саҳми арзандае гузоштаанд.
     Муссалам аст, ки шахсият дар раванди просесси мураккаб ва тақдирсози сиёсӣ масъулияти бузурге ба дўш дорад. Комёбӣ дар раванди сиёсӣ аз бисёр ҷиҳат ба кордонӣ, мулоҳизакорӣ, дилсўзӣ, фарҳанги сиёсӣ ва кору амали шахсият вобаста аст.
     Тавре маълум аст, Тоҷикистон бо кишвари ҳамсояи ҷангзада Афғонистон дар тули зиёда аз ҳазор километр сарҳад дорад. Ҳифзи сарҳад заиф шуда буд ва табиист, ки дар даврони бўҳронӣ ва пурфоҷиа, ки тақдири халқ дар вартаи парешонӣ ва ноумедӣ афтода буд, ба чунин шахсияте зарурат пайдо шуд, ки халқро бо амал ва кору фаъолияти пурсамари худба ояндаи нек умедвор созад. Ба шахсияте зарурат пайдо шуд, ки фалсафаи сулҳ ва оштии миллиро дар ниҳод ва қалби ҳар як сокини Тоҷикистон парвариш намояд. Сиёсати мусолиҳаро чӣ дар арсаи бйналмилалӣ ва чӣ дар дохили кишвар ташвиқу тарғиб намояд. Дар он рӯзҳои муқовимати мусаллаҳона, ки боварии мардум нисбат ба ҳамдигар то дараҷае коста шуда буд, шахсияте лозим буд, ки ҷони худро ба хатар гузошта, чун сарвари кишвар ҳамаро бо як чашм дида, ҳарфи созиш, ифоқа, уҳувват, бародарӣ ва сабру таҳаммулро шиори худ қарор дода, умеду бовариро барои ояндаи нек дар зеҳну тафаккури ҳар як сокини Тоҷикистони ҷангзада ба вуҷуд орад. Бешубҳа, бо боварии том ҳар як шаҳрванди Тоҷикистон ин гуна шахсиятро дар симои Сарвари ҷавони давлат, мўҳтарам Эмомалӣ Раҳмон пайдо намуд.
     Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон Эмомалӣ Раҳмон бо азму талоши ватандорӣ, бо масъулияти олӣ ва ҷасорати бузурги сиёсӣ дар даврони бўҳронии Тоҷикистон ва барои халқ хеле вазнин ва пурташвиш ба сари ҳокимият омад. Ў масъулияти бузургеро бар дўш гирифт, ки аз он тақдири ояндаи давлати ҷавони миллӣ вобастагӣ дошт. Барои президент дар баробари масъулият ҷасорати бузурге низ дозим буд, ки дар чунин давраи вазнин зимоми давлатдориро ба даст гирад.
     Сарвари давлат муҳтарам Эмомалӣ Раҳмонро он вақт лозим буд, ки борҳо ҳаёти худро ба хатар гузошта, ба нуқоти доғи ҷумҳурӣ сафар намояд. Хати маши сулҳофаринии худро ба мардум расонад. Таваҷҷўҳ ва дили мардуми озурдахотирро нисбати сиёсати давлати марказӣ гарм намуда, тафаккури оштӣ ва созишро дар ҷомеъа бедор созад ва таҳким бахшад. Ҷомеаи дар он давра парешон ва ба манотиқи муқовимат табдилёфтаи ҷанубу шарқи Тоҷикистон таҳти таъсир ва нуфузи ғояҳои мухталифи сиёсӣ қарор дошт. Бо давлати марказӣ робитаи камтар доштанд, роҳҳо ва купрукҳо хароб гардида буданд. Як қисми мардум аз фаъолияти ҳукумати марказӣ иттилооти каме дар ихтиёр доштанд. Боварии як қисми қишри ҷомеа низ бар асари бесарусомониҳо нисбат ба ҳукумат коста шуда буд. Дар ҳамин гунна шароити бўҳронӣ танҳо шахсияте метавонист, то ғояи асосии худро ғояи сулҳ эълон намояд, мардумро сарҷамъ кунад ва дар ақлу зеҳни ҳар як сокини кишвар рўҳияи созандагию бунёдкорӣ ва ифтхори ватандориро бедор намояд. Аз иҷрои ин вазифаи бузург ва пурмасъулият Эмомалӣ Раҳмон ба хубӣ баромад. Аз ин рӯ, халқ дар шахсияти ў роҳбар ва сарвари олиҳиммати худро пайдо намуд. Шахсияти Эмомалӣ Раҳмон тимсоли ифтихори ватандорӣ барои мардум табдил ёфт ва иродаи мардумро дар истиқрори сулҳ ва пиёда намудани сиёсати мусолиҳаи миллӣ ба таҳриқ овард, зеҳни мардумро дигаргун сохт ва иродаи ўро ҷанбаи созандагию бунёдкорӣ дод.
     Чеҳраи сиёсии шахсият дар давраҳои мухталифи таърихӣ бо шеваю усулҳои гуногун таборуз меёбад. Баъзан кор ва заҳмати бунёдкоронаи халқ ба мақоми шахс вобаста дониста мешавад. Аз сўи дигар комёбиҳои назарраси и ё он кишварро ба ин ё он шахсият нисбат дода, дар натиҷа шахсияти роҳбар ба дараҷае бардошта мешавад, ки ҳатто аз заминаи воқеӣ дур шуда, ба дараҷаи ғайритабии расонда мешавад ва дар ҷомеа тафаккури шахспарастӣ зуҳур мекунад. Вале нақши шахсияти Эмомалӣ Раҳмон бо кору фаъолияти амалии худ чун лидери эътирофшудаи умумимиллӣ чӣ дар дохили кишвар ва чӣ дар арсаи ҷаҳонӣ маъруфият пайдо намуд. Ўро зиндагӣ ва вазъи мушаххаси таърихӣ-сиёсӣ ба майдон овард. Ўро вазъияти мураккаб обу тоб дод, нерў ва қобилияти роҳбарии ўро чун лидерӣ умумимиллӣ инкишоф дод. Халқ дар симои Эмомалӣ Раҳмон сарвареро дарёфт, ки дорои ҷасорати бузург ва иродаи мустаҳкам ва дар айни замон дорои дилсўзии хоса мебошад, ки ин сифатҳои сиёсатмадорӣ ва инчунин дили бебоку беғаши ба ҳайси сиёсатмадори дилсоф, некбин, тозафикр аз назари ҷомеаи байналмиллалӣ низ дур намонд.
     Вазъи фалокатбори даврони ҷанги шаҳрвандӣ, ки ҷанбаи маҳалгароӣ низ дошт, зарурати зуҳури лидери умумимиллиро ба вуҷуд овард. Хусусияти хоси ҷуғрофии Тоҷикистон, ҳайати этникии аҳолии он, рўҳия ва тафаккури қабилгароӣ ва маҳалчигӣ, низоми пештараи тотолитарӣ ба зуҳури лидери умумимиллӣ монеъ мегардиданд. Лозим ба ёдоварист, ки зуҳури дидери умумимиллӣ аз бисёр ҷиҳат ба сифатҳои шахсии сарварон низ вобастагӣ дорад. Сифатҳои шахсии роҳбар аз назари мардум бояд дур намонад. Халқ лидери худро бояд хуб донад. Ба кори ў, ба фаъолияти амалии ў баҳо дода тавонад. Аз тарафи дигар зуҳури лидери умумимиллӣ ба тафаккури миллӣ ва ифтихороти миллӣ иртибот дорад. Зеро ифтихори миллӣ, ки дар муҳаббат ба Ватан ва таъриху фарҳанги он зоҳир мегардад, дар даврони соҳибистиқлол гардидани кишвар то андозае инкишоф ёфт ва барои рушди тафаккури умумимиллӣ дар ҷомеа заминаи муаян ба вуҷуд омад. Аз ин рў тафаккури умумимиллӣ метавонад, лидери умумимиллиро тарбия намояд.
     Бояд гуфт, ки лидери умумимиллӣ дар навбати худ шахсияти байналмилалист. Ва имрўз бо боварии том гуфта метавонем, ки Эмомалӣ Раҳмон сарвари умумимиллии Тоҷикистон маҳсуб гардида, аз ҷониби тамоми ақшори ҷомеа, намояндагони халқу миллатҳои сокинони Тоҷикистон, аъзо ва ҷонибдорони созмону аҳзоби мухталифи сиёсӣ эътироф гардидааст.
Эмомалӣ Раҳмон шахсияти тозанумўе гардид дар фазои сиёсии Тоҷикистон ва давлатҳои муштаракулманофеъ. / аз байни он қишри ҷомеа ба майдон омад, ки дар замони Шўравӣ дар мақомоти болоии ҳизбу ҳукумат кор накардааст. Аз ин рў шахси мустақил ва дар айни ҳол бо мардум наздиктар аст. Ва тобеи гурўҳҳои мухталифи мақомоти пештараи боло ва номенклатураи болоии ҳизби ҳукмрони вақт робитаи наздик надорад. Бинобар ин дар тасмимгириҳои худ комилан мустақил аст. Симои нуронӣ, суханронӣ, хоксорӣ, таваҷҷўҳи аҳли ҷомеаро ҳамвора ба тарафи ў бештар ҷалб менамуд.
      Дар давраи муқовимати қувваҳои мухталиф шахсияти Эмомалӣ Раҳмон на танҳо барои ҷонибдорони давлат, балки барои мухолифини ҳамонвақта низ ҷолиби таваҷҷўҳ ва дастгирӣ буд. Роҳбарони ҷониби мухолифин дар симои Эмомалӣ Раҳмон шахсеро пайдо намуданд, ки бо ў музокира намудан мумкин аст, зеро ў мухолифинро на душман, балки ҳамватанони худ ҳисоб кард, ақоиди сиёсии онҳоро эҳтиром намуда, барои бозкушоии гиреҳҳои мухолифат саъю талош варзид.
Ибрати шахсӣ, ҳусни ният, масъулиятшиносӣ, муқаддас шинохтани манофеи давлату миллат, тафаккури умумимиллӣ, пойбанди арзишҳои демократӣ, эътрофи ғояҳои гуногуни сиёсӣ ва гуногунандешӣ дар ҷомеа, ки аз ҷониби Эмомалӣ Раҳмон зоҳир мегардиданд, ба рўҳия ва тафаккури собиқ мухолифин низ таъсир расонданд.
Истиқрор ва таҳкими Ваҳдати миллӣ самтҳои муҳимми ҳаёти иҷтимоию сиёсии ва иқтисодии мамлакатро фаро гирифт ва фазои мусоиди рушдро фароҳам овард.
▪️ваҳдати сиёсӣ дорои як қолаби муайяни демократӣ гардид, неруҳои ватанпараст дар асоси ғояи миллии созанда дар атрофи муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон мутаҳид гардидаанд;
▪️ваҳдати манотиқи кишвар таввасути шоҳроҳҳои замонавӣ аз назари коммуникатсионӣ таъмин гардид, ки на танҳо дар рушди иқтисодии минтақаҳо нақши бузург бозид, балки ба рушди шуур ва ҷаҳонбинии миллӣ мусоидат намуд:
▪️ваҳдати байналмилалии халқҳои Тоҷикистон устувор гардида чун давлати демократӣ Ҷумҳурии Тоҷикистон барои нкишофи фарҳангии тамоми қавму халқҳои мамлакат шароити мусоид фароҳам овард;
▪️ваҳдати динии сокинони Тоҷикистон таҳким ёфта, барои пайравони тамоми адёну мазоҳиби бошандагони мамлакат дар иҷрои расму оинҳои диниашон шароити мусоид фароҳм оварда шуда онҳо чун шаҳрвандони баробарҳуқуқ дар рушди Тоҷикистон саҳми худро мегузоранд.
     Таблиғи масъулиятшиносӣ дар даврони тақдирсози Ватан самти асосии фаъолияти роҳбари давлат Эмомалӣ Раҳмон ба шумор мерафт. Маҳз ибтикори шахсӣ ва масъулияти бузург барои тақдири халқу Ватан ба Сарвари давлат имконият дод,ки ба боварии кулли мардуми Тоҷикистон арзанда гардад.
Имрўз тоҷикистониён дар фазои сулҳу оромӣ ба меҳнати бунёдкорона машғуланд ва итминон доранд, ки ба оромии кишвар осебе намерасад. Зеро Ваҳдат омили муҳими тараққиёти ояндаи мамлакат ва беҳтар шудани сатҳи зиндагии мардум мебошад.
     Дар истиқрори суббот ва рушди мўътадили ҷумҳурӣ Эмомалӣ Раҳмон ба ҳайси шахсияти маъруфи давраи ҷадиди таърихи халқи тоҷик, лидери эътирофшудаи умумимиллӣ ва ходими намоёни сиёсати байналмилалӣ нақши бузурги созандагиро баҳри ояндаи неки кишвар бар дўш дошта, сокинони Тоҷикистонро дар атрофии худ муттаҳид карда, ба меҳнати бунёдкорона барои ободии Ватан даъват менамояд.Таҳти роҳбарии эшон дар мамлакат барномаҳои азими иқтисодию иҷтимоӣ амалӣ мегарданд. Дар Тоҷикистон давлати миллии иҷтимоӣ бунёд мегардад, ки аз пуштибонии ақшори васеи мардум бархурдор аст.
     Эмомалӣ Раҳмон бе шубҳа лидери умумимиллӣ мебошад. метавонад. Дар шароити мураккаби вазъи байналмилалӣ миллат ба сарвари эътирофшудаи умумимиллӣ эҳтиёҷ дорад, Лидери умумимиллӣ - Пешвои миллат кафили Иттиҳод, Якпорчагӣ ва Ҳамраъии ҷомеаи Тоҷикистон ва рушди босуботи мамлакат мебошад.
Муфассал ...